16 June 2014

kesan pakai kanta lekap (contact lens)

Assalamualaikum =)


dulu dah pernah tulis pasal benda ni. boleh tengok kat kesan pakai kanta lekap. kesan tu betul-betul terjadi kat diri sendiri. dah kena tu serik la kejap nak pakai contact lens. kejap je lah. lepas sebulan pakai balik. =p


bukan apa, power mata aku tinggi dan tak balance. so lagi prefer pakai contact lens. even optometrist pun cakap macam tu. bila power tinggi dan tak balance, tak selesa pakai spek. bila mengadap laptop pun rasa pening-pening bila pakai spek. 


aku mula pakai contact lens pada 2007 iaitu masa form 5. tu pun dah nak akhir tahun dah. once dah start pakai contact lens memang akan addicted. rasa macam mata dikembalikan dan dah tak nampak frame spek kat mata. kahkah. kiranya sampai sekarang dah 7 tahun pakai contact lens. pakai la jugak spek tu tapi jarang-jarang la.


setiap kali pergi kelas memang akan pakai contact lens. aku ada silau tapi contact lens yg aku beli takde silau. cuti sem jela jarang pakai contact lens sebab most of the time ada kat rumah je and pakai spek je. tapi lately sejak aku sambung belajar lagi, masa memang banyak abis buat assignment, thesis. bila buat kerja-kerja ni aku suka buat kat fakulti dan yes sememangnya aku akan pakai contact lens. lagi selesa nak mengadap laptop. bila aku pakai contact lens, aku akan pakai dari pagi sampai petang dan kadang-kadang sampai malam. betapa buruknya perangai aku tak reti jaga mata. hahaha


2 minggu lepas aku jadi patient kepada student optometry yg sedang buat final project. dia ni suami kepada classmate aku. betapa Allah swt nak bagi petunjuk kat aku. dia check mata aku guna 1 machine yg canggih sort of untuk x-ray mata yg aku teruja gila bila tengok. keke. dah siap semua tu dia citer la, disebabkan aku ni suka pakai contact lens dalam tempoh masa yg lama, ada salur darah yg dah masuk kat mata hitam kiri aku. no wonder la sebelum ni pernah rasa macam ada benda yg  duk cucuk-cucuk mata kiri. and guess what, kesan bila ada salur darah masuk mata hitam and kalau aku keep pakai contact lens, lama-lama akan buta. yes buta. memang aku terkejut gilaaa bila dengar. 




macam ni la kes aku.


so dia nasihat kan untuk stop dulu pakai contact lens buat sementara waktu. bila pakai contact lens, oxygen tak masuk dalam mata hitam. yes mata kita pun perlukan oxygen. mana tak nya, aku pakai contact lens dari pagi sampai petang -- oxygen dah tak masuk mata. bila tidur waktu malam -- oxygen pun dah tak masuk mata. ramai orang tak tahu kesan pakai contact lens yg macam kes aku. even aku pun baru tahu.


kebanyakan kita semua ni beli contact lens yg salah. mata ada silau tapi tak beli contact lens yg ada silau. sebelum beli contact lens perlu buat fitting dulu untuk contact lens sebenarnya ya adik kakak. aku pun baru tahu. kalau nak tahu lebih lanjut, sebelum beli contact lens tu tanya dulu optometrist apa ciri-ciri contact lens yg sesuai dengan mata kita. kalau nak pakai contact lens tu, tolong la jaga cara-cara penggunaan dan pemakaian. untuk tips, boleh tengok kat sini.


sekarang ni aku dah back to basic -- pakai spek kemana saja pergi. really need to cure my eyes. at least perlu hilangkan salur darah dalam mata hitam walaupun power ni tak nak turun. Lol. spek pun dah buat yg baru which is yg ke 6 sejak mata ni rabun. masa buat spek tu, optometrist suggest kan tambah blue control kat lens iaitu dapat kurang kan kepenatan mata bila mengadap laptop. nanti next entry aku share pasal ni.  




ni la spek aku yg ada blue control


boleh nampak kebiruan tuu


bila pakai pun akan nampak.
ni masa pergi teluk intan. akan dishare in next entry =p



so adik kakak abang semua, jaga lah mata ni dengan baik. sesungguhnya mata ni adalah anugerah yg terindah. sedih bukan jika kita tak dapat melihat disebabkan kealpaan kita sendiri.


till we meet in next entry! =)

0 pink people talk :):