11 December 2011

student's life

Assalamualaikum :)

holla. ya aku masih lagi bernyawa, cuma kerajinan untuk meng-update itu tiada. ekekeke.


tahun 2011 hampir melabuh kan tirai. oh rasa sekejap pulak masa berlalu. tahun depan dah 22 dan tinggal lagi setahun nak habis degree. rasa macam baru semalam daftar diploma. sem 5 aku pun nampak nya dah nak berakhir. moga ilmu yang dapat sem ni dapat digunakan dalam exam nanti. amin.


aku budak u. so mesti la blog aku pun cerita pasal campus life, student's life. ni je idea yang aku ada. kesian kann. HAHA


sekarang uitm ada lagi 2 minggu belajar sebelum start final exam. dan dalam 2 minggu akhir ni lah, lecturer dengan meriah nya nak buat tests, nak bagi assignments, projects and others. ya aku memang suka begini. kehkeh. memang tak dinafikan, keadaan begini sangat lah mnyerabutkan kepala otak. selasa ni aku ada test. tapi sekarang masih lagi bersenang-lenang kat kampung halaman. ahh i don't care. home is the place ever! :)


Alhamdulillah aku dah lepas presentation bel selasa lepas. first presenter tu. memang aku suka jadi first presenter. kalau boleh semua nya nak first. ahakss. kalau tak lepas lagi, memang menangis lah. yela, pagi selasa ada test dan lepas test ada presentation bel. penting tuu, markah individu.


selama mana aku belajar ni kan, aku rasa aku tak pernah rasa stressed gilaa. kalau aku stresses gilaa pun aku tak mengeluh atau mengomel. sebab aku ingat pesan umi aku, kalau kita buat sesuatu kerja, jangan mengeluh. kena buat kerja dengan ikhlas. lepas solat jangan lupa baca Al-Quran. Alhamdulillah I made it. 


sekarang dah nak akhir sem. as I mention earlier, time ni lah macam2 tugas kena buat. aku perhatikan, kawan2 aku macam sort of mengeluh atau mengomel. aku bukan nya nak kutuk dorang, tapi just nak luah kan apa ada kat hati ni. ecece. kalau tak dapat solution untuk sesuatu kerja tu, memang lah dorang tak give up, tapi macam2 lah perkataan keluar kat mulut tu. aku rasa tak perlu nak mengeluh atau mengomel sebab kita yang decide nak masuk u, so kena la hadapi segala cabaran.


aku ada 4 upcoming tests. selasa(13/12), sabtu(17/12), khamis(22/12), jumaat(23/12). ada assignment kena  submit 19/12. proposal kena submit 2/1. video arab kena submit 20/12. all just nice right? haha. untuk test memang ape pun tak prepare lagi. arab tak shooting lagi. assignment tak buat lagi. proposal baru buat siket. nanti nak submit baru la rushing aku ni. haha


itu lah student's life. busy je memanjang. nak2 lagi time akhir sem. tapi aku sedar, aku tak perlu merungut sebab aku yang pilih nak masuk u. so aku kena la hadapi semua tu dengan tenang. 


aku nak bagi tips siket untuk kawal stress. kalau anda mula nak rasa stress, tarik nafas dalam2, hembus. buat 2 ke 3 kali. lepas hembus nafas tu beristighfar la. InsyaAllah anda akan mulai rasa tenang. anda juga jangan lupa. sentiasa lah anda jadikan Al-Quran sebagai teman rapat anda. jangan disebabkan anda busy nak study untuk exam, anda ketepikan Al-Quran. Al-Quran lah yang perlu anda buka untuk yang pertama setiap hari sebelum buku2 lain. dengan membaca dan menghayati Al-Quran, anda akan rasa belajar itu mudah. InsyaAllah. =)





semoga aku dapat menjawab soalan final exam nanti dengan tenang dan lancar. InsyaAllah. amin. =)

4 pink people talk :):

farahaishah said...

betul². solution dia bukan boleh dpt dgn mengeluh. ikhtiar rano pung!

kinn said...

@farahaishah : yaa, betul tu! :)

Unknown said...

good luck kin! waa.. hectic life ;p

kinn said...

@Amirah Adnan : tq mirahhh. sgt2 hectic. hehe :)