15 February 2011

TIPS BELAJAR

Assalamualaikum.. :)

dah lama saya tak update kan. menghilang kan diri akhir nya kembali. hoho. biasa la test banyak. dah 2 test setel dan 3 test lagi menunggu. banyak betul. kena la fokus kan. hehe. alang2 sebut pasal test ni, saya nak share kan siket tips belajar. ada yang versi saya.hehe

  • fokus masa pensyarah sedang mengajar. supaya kita dapat faham apa yang kita belajar. kalau tak dapat fokus masa pensyarah mengajar, bila balik kolej buat la revision. nanti kalau tak buat revision, tak faham la apa yang pensyarah ajar untuk next class. so, better buat revision la kan. ;)

  • buat nota kecik. untuk formula dan nota2 penting. supaya senang nak guna. sebagai budak math, saya memang perlu hafal banyak formula. so, dengan buat nota kecik, senang siket nak guna dan boleh bawa kemana2. lagi bagus kalau nota tu colourful, nanti sentiasa ada mood nak baca.hehe. kalau saya, sebelum tido, saya akan baca dulu nota tu. contoh nota saya ialah kat bawah ni. simple bukan?  

  • perbanyak kan buat latihan atau tutorial. supaya kita dapat tackle soalan final exam. bila banyak buat latihan, kita akan lebih memahami apa kita belajar. selain tu, kita akan lebih arif dan faham akan rentak soalan tu. so, senang la kan time exam.hehe. ni contoh tutorial saya. hehe. :) 

  • bertanya kalau tak faham. kalau tak faham jugak dengan apa yang pensyarah ajar, boleh tanya kawan2 yang faham. mungkin dengan penerangan diorang, kita dapat faham. lain orang, lain cara nya kan?hehe

  • buat study group. kalau suka study sorang2 tak salah. tapi kalau ada soalan yang tak dapat jawab, susah la kan. so, better study group la. boleh bertukar2 soalan dan jawapan. kalau boleh, dalam 1 group tu 4 orang dah cukup. tapi ingat, jangan banyak berbual kosong, tapi study nye siket. kena la balance. :)

  • beriadah. kita perlu juga beriadah.supaya otak kita cukup oksigen. sekali seminggu pun takpe. asal kan badan kita dapat membuang segala tekanan study. jogging dan main badminton pun dah ok.

  • baca Al-Quran. kita sebagai Islam, perbanyakkan lah baca Al-Quran. kalau boleh setiap hari. 1 muka surat setiap kali baca pun takpe. supaya hati kita akan tenang dan tidak stress dengan pembelajaran kita. Al-Quran saya pun pink juga. hehe :)  
  


itu lah sedikit sebanyak yang saya dapat share. mungkin ada yang kalian semua dah praktikkan. tapi, kepada yang belum, selamat mencuba! study hard and stusdy smart. =)

ikhlas dari saya,

4 pink people talk :):

aLieF si Muncung ManiS said...

alief susah sgt nak focus time belajar..mesti ada je bnda yg ganggu..kalau dalam lecture pun asyik tido je..huhuhu..tapi,alief janji akan ikut tips ni..insyaAllah dpt focus.thanx awk for the tips..huhu..\

awk,kalau awk sudi,awk jenguk la blog alief..kalau awk rasa blog alief best,awk follow la blog alief..tapi kalau awk rasa blog alief tak best,jgnpaksa diri nak follow taw..alief nak awk follw kalau awk rasa blog alief best je.thanx awk..selamat berkawan awk..keep in touch..link saya-->

ENTRY BARU ALIEF..rugi kalau tak baca.. -->"CARA-CARA HARDCORE NAK PROPOSE OR PIKAT HATI ORANG YG KITA SUKA""

aqish basir said...

lagi satu nak tambah
nak stdy hati kene bersih ouh,jangan ada busuk hati sakit hati kat orng lain
kang ilmu tak masuk!
huhu

sekian dr ustazah balqish huhu

najwa's said...

wah2, student math? gudlux dear :)

kinn said...

aLieF si Muncung ManiS : thanx alif sudi singgah dan komen entry kin.. thanx a lot :)

aqish basir : betul tu! tak baik dengki2 ni..

najwa's : thanx dear! :)